Като запалени фуудита, прекарваме последния ден на годината поглеждайки назад към кулинарните тенденции, които предизвикаха най-много интерес, присъстваха често на масите ни (и пред екраните ни) и промениха кулинарната култура, както по света, така и у нас.
ТикТок Тенденции
През 2022 г. видеоклиповете в ТикТок оказаха голямо влияние в света на кулинарите. С 3,4 милиарда гледания, тенденция номер едно тази година беше облачен хляб или #CloudBread. Изключително пухкавата рецепта със само три съставки доминира, тъй като е лесна, интересна, без глутен и с ниско съдържание на въглехидати.
Другият интересен ТикТок феномен, свързан с храна, е розовият сос #PinkSauce на Chef Pii, който се продава за 20 долара и стана популярен не толкова заради цвета или вкуса си, а заради мистерията около съставките му и спорните му хранителни качества. Въпреки всичко, има впечатляващите 599 милиона гледания в социалната платформа.
Нашият ТикТок фаворит са #ButterBoards или дървени дъски покрити с масло. Появили се за първи път през късното лято, акаунтите в TikTok взеха скромната дъска за колбаси и я превърнаха във витрина за масло.
Описвани като едно от „перфектните неща в живота“ от някои или „напълно отвратителни“ от други, факт е, че 441 милиона хора се оказаха потопени в света на дъските с масло, предлагайки всякакви креативни варианти. А щом става дума за масло, препоръчваме ви да видите неговия повелител - лондонския готвач Томас Стракър (@thomasstraker).
Безалкохолен алкохол и моктейли
През 2022 напитките и коктейли без алкохол набраха голяма популярност. След пандемията, все повече хора изследват връзката си с алкохола и ефектa му върху физическото и психическо здраве и обмислят нови подходи към пиенето и излизането навън.
Всъщност скорошно проучване на Heineken 0.0 и OnePoll установи, че от началото на пандемията 52% от Gen Z и Милениалите заявяват, че консумацията им на моктейли и безалкохолна бира се е увеличила, а според американската компания Yelp търсенето на моктейли се е увеличило с 59% от изминалата година.
Барманите създават нови коктейли и напитки, за да отговорят на нуждите на своите безалкохолни клиенти и широкият набор от продукти на пазара, възпроизвеждащи истински спиртни напитки, дава на барманите нещо вълнуващо за работа и ги предизвиква да създават вкусни безалкохолни вариации с разнообразни вкусови профили. Ето тук може дори да прочетете кои са любимите #mocktails на инспекторите на “Мишлен” .
Ферментация
Ферментацията се очерта като една от основните и вълнуващи тенденции в готвенето през 2022. Методологията, развила се преди повече от 2500 години в древен Китай и Япония, отново се връща на мода заради благоприятните за здравето свойства.
Пандемията увеличи интереса на потребителите към ферментиралите храни, предвид потенциалните ползи за имунната система. Ферментацията увеличава съдържанието на ценни вещества в храната и ги прави по-лесно смилаеми и усвоими, а това подпомага баланаса в стомашно-чревния тракт и доброто храносмилане.
Въпреки че вкусът на фермениралите храни е познат и традиционен за нашите ширини, все повече българите експериментират и с други продукти за ферментация като комбуча, кимчи, мисо и др.
А какво ядат българите?
В България, въпреки че изоставаме от глобалните тенденции, с помощта на социалните мрежи успяваме да наваксваме все по-бързо. Тази година за първи път за страната ни се проведе мащабно проучване за хранителните предпочитания на българите. Фирмата за доставка на храна Takeaway представи първия си анализ, проучвайки тенденциите в поръчките и любимите ястия и навици на българите.
Оказва се, че най-предпочитаната храна е традиционно българската с фокус върху храните, които ни връщат назад в миналото като крем карамел, бискветена торта и пилешка супа. Тази тенденция към връщането към храната от детството е и глобален феномен, който очакваме да се развихри през идната 2023 година.
В България се забелязва и все по-голям интерес към вегетарианската кухня и флекситарианския режим, който набира скорост. Флекситариантството предлага реалистичен и устойчив подход към консумацията на повече храни на растителна основа и по-малко месо и риба, но без да поставя тотална забрана. Флекситариантството цели да намали въглеродния отпечатък на планетата, но и да подобри здравето чрез голям прием на зеленчуци и плодове.
Comments